نجل محمد ثروت يعود إلى ألمانيا لاستكمال علاجه بعد إصابته بمرض نادر

القاهرة - "لها" 30 أبريل 2023

عاد المخرج أحمد ثروت نجل الفنان الكبير محمد ثروت، إلى ألمانيا لاستكمال رحلة علاجه، بعد إصابته بمرض مناعي نادر، وذلك بعد قضائه إجازة عيد الفطر المبارك مع عائلته في مصر.

وكتب ثروت عبر حسابه على "فيسبوك" قائلاً: "اللهم إنك أنت الصاحب في السفر والخليفة في الأهل اللهم اشف مرضانا وجميع مرضى المسلمين إنك على كل شيء قدير".

وكان ثروت قد كشف عن تواجده في ألمانيا والسماح له بالزيارة بعد أربعة أسابيع قضاها منعزلاً في المستشفى في شهر رمضان الماضي، وذلك بمنشور على حسابه بـ"فيسبوك" قال فيه: "بعد 4 أسابيع حجر في المستشفى لوحدي، أخيراً اتسمحلي بالزيارات والأستاذ محمد ثروت جالي وفطرنا انهاردة مع بعض ربنا يخليك ليا".

وأضاف: "وعايز أقول من غير ما أقلبها دراما إن ربنا كارمنا بنعم بيوريهالنا في تجمعاتنا كل عيد ومناسبة أولها رمضان اللي مالوش طعم من غير لمة عيلتك وصحابك حواليك وإنك تبقي بكامل صحتك! ياريت اللي ربنا كارمه بالنعم دي او جزء منها مع انك ممكن تشوفها بسيطة، استمتع بيها.. قدرها وحب كل تفاصيلها".

وتابع أحمد ثروت: "وأحمد ربنا عشان دي حاجات ملهاش ثمن واللي بيعدي منها مابيرجعش.. فحاول تتأمل في فضل ربنا واشكره دايماً على نعمة العيلة والصحاب".

واختتم حديثه: "وفعلاً رمضان في مصر حاجة تانية.. رمضان كريم".