بالفيديو - عايدة رياض تصدم الجميع بما قالته عن تجربة السجن لسبب غريب

القاهرة – "لها" 10 يوليو 2023

خلال حلولها ضيفةً على برنامج "واحد من الناس" الذي يقدّمه الإعلامي عمرو الليثي على قناة "الحياة"، كشفت الفنانة عايدة رياض تفاصيل تجربة دخولها السجن لسبب غريب، حيث أكدت أنها سُجنت ظلماً بسبب أموال مزوّرة، وليس قضية مخلّة بالآداب كما انتشر خلال السنوات الماضية.

وقالت عايدة رياض: "البوليس جه البيت وقابلوا محرم فؤاد وقالوا له إنهم مسكوا بنت معاها مئة دولار مزيفة وبتقول إنها وخداها من مدام عايدة رياض، وطبعاً محرم صدّق ونزلنا روحنا هناك، ومحرم تفاجئ بمكالمة من زوجة مخرج".

وأضافت: "اللي بتضايق منه إنه بيتقال على السوشيال ميديا دي جايبينها من فيلا وحاجات رهيبة جداً وكلام ظلم في ظلم وكان نفسي الناس تتحقق قبل ما يظلموني، ويرجعوا لمديرية الأمن ويعرفوا أنا كنت فين، والقصة كلها كانت متلفقة".


وأردفت بالقول: "أنا مكنتش حاسة بالدنيا كأن قطر خدني، ده مش ظلم بسيط كل عيلتي وأهلي، ودي حاجة مش سهلة، وأنا مبقتش مستطعمة أقول إني مظلومة، والناس بيبقى ليها أعداء وغيرة من غير حاجة. محرم فؤاد اتخانق مع الضابط وده السبب إني أتأخرت في المديرية، وناس حقوقيين بعد الثورة كلّموني وقالوا لي ارفعي قضية وخدي حقك ورفضت وقولت ليهم البلد في إيه وانتوا بتقولوا إيه، ومحرم وقف ترافع عني أمام القاضي في المحكمة".

واختتمت عايدة رياض حديثها، قائلةً: "أستاذ صلاح فايز عمل أغنية عن قصتي اسمها "ظالمة ليه يا دنيا"، وهو كان صديق لينا أنا ومحرم".