عصام كاريكا يوضح سبب ابتعاده عن الغناء: "بيسرقوني"

القاهرة – "لها" 01 أغسطس 2023

كشف الفنان عصام كاريكا السبب الذي دفعه للابتعاد عن الغناء لأكثر من عامين، مؤكداً أنه يعمل حالياً في التلحين، وأن فنانين كثراً سرقوا ألحانه.

وقال كاريكا: "ابتعدت الفترة الماضية عن الغناء لأني مركز في التلحين، ومعنديش مشكلة حد يسرق ألحاني وبسيب اللي يسرق يسرق؛ لأني في النهاية أنا اللي ببدع وكمان أنا فنان ميصحش أرد على فنان زيي وأعمل مشكلة معاه، واللي بيسرق بيكون فاقد للإبداع وبسيبه يسرق عشان يعيش".

وسبق أن أثار عصام كاريكا جدلاً واسعاً على مواقع التواصل الاجتماعي بتصريحاته الأخيرة عن تلحينه العديد من الأغاني للممثلين، حيث قال في لقاء تلفزيوني سابق: "فيه ممثلين صوتهم مكنش كويس ومع ذلك خليتهم يقدّموا أغاني من ألحاني وعجبت الجمهور ونجحت لأن اللحن الحلو ممكن يغطي على الصوت وأنا شغلتي أطلع الأغنية في النهاية حلوة". وأضاف: "أنا تعبت مع ممثلين كتير وبعد ما الأغنية بتنجح وبتنجح أفلام كمان بيطلعوا ينكروا في اللقاءات إني لحنت الأغنية وسبب في النجاح وبعد كدا مش بتعاون معاهم تاني لأن المفروض النجاح بتاع ربنا وبعده الراجل اللي تعب في العمل".

يُذكر أن عصام كاريكا لحّن عدداً كبيراً من الأغاني الشهيرة التي عُرضت في العديد من الأفلام، من بينها أغنية "يا أنا يا خالتي" للفنان محمد هنيدي ودنيا سمير غانم، وأغنية "ياللي نسيت الغرام" للفنان محمد سعد من فيلم "بوحة".