بالصور - أيمن بهجت قمر يقدّم هدية نادرة لميمي جمال

01 أغسطس 2023

شارك المؤلف أيمن بهجت قمر متابعيه على "فيسبوك" بصور نادرة من مسرحية "مدرسة المشاغبين".

وفاجأ الشاعر الغنائي بصور تظهر فيها الفنانة ميمي جمال مع باقي نجوم المسرحية في أحد العروض التي شاركت فيها، وقدّم لها الصور هدية... وأرفق المنشور بتعليق كتب فيه: "اتفرجت على الفنانة الكبيرة حبيبتي ميمي جمال وهي بتحكي أنها مثلت دور سهير البابلي في "مدرسة المشاغبين" لمدة 15 يوماً... طبعاً دي معلومة محدش يعرفها ولا شافها عشان كده أنا ههديها هدية أكيد هتفرحها... صور من الكام يوم دول لقيتهم عندي في مجلة قديمة".

وظهرت النجمة المصرية في الصور خلال فترة الشباب وهي ترتدي تنورة قصيرة مع قميص وجاكيت من دون أكمام، ونسّقت معها جزمة عالية... وأرفق الخبر الصحافي بتعليق يكشف أنها "أجرت بروفات للدور من منتصف الليل حتى الصباح".


وتفاعل الجمهور بشكل واسع مع الصور ونالت إعجاب الآلاف من محبي المسرحية الشهيرة، وأثنوا على اللفتة الجميلة من أيمن بهجت قمر الذي تذكّر كلام ميمي جمال في مقابلة حيث قالت: "اشتغلت مع عادل إمام كتير لكن مشتغلتش معاه مسرح إلا كان في فترة كانوا بيعملوا "مدرسة المشاغبين" وكانت سهير البابلي في دور المدرّسة وجات فترة عينيها تعبت ولازم تعمل عملية في باريس فسمير خفاجة الله يرحمه المؤلف قال إحنا كده هنقف 15 يوم أو نجيب حد مكانها، وقال لحسن مصطفى جوزي نجيب ميمي فحسن قاله لأ، أنت عارف الصيع اللي موجودين سعيد وعادل ويونس بيقولوا إفيهات لو هي ضيعت إفيه لحد فيهم هيبصلولي ويقولوا مراتك".