بالفيديو - مجد القاسم يكشف أسراراً عن بداياته الفنية وعلاقته بعمالقة الغناء

19 أغسطس 2023

خلال لقائه مع برنامج "بالخط العريض" والمذاع على قناة الحياة، أكد المطرب السوري مجد القاسم أنه كانت تجمعه علاقة صداقة قوية بالفنان الراحل سمير غانم قائلاً: "سمير غانم حالة من الحالات المبدعة والجمال والشخصية الطيبة الصادقة، وكان بيحب يسمع مني أغنية قسوة قلبك، وهو بالفعل كان حالة لا تكرر".

كما كشف "القاسم" عن موقف جمعه بالفنان الراحل سمير صبري قائلاً: "سمير صبري من الناس اللي ليهم فضل عليا بشكل غير مباشر".

وأضاف: "القصة إني كنت بغني على العود في نهاية 1995 في مكان فيه رجال أعمال، فشافني صحفي كبير وقالي أنا صديقي سمير صبري وبعتني ليه في برنامج هذا المساء، فروحت وقدمت خلال البرنامج موال يا من هواه، فسمير صبري قالي إيه الجمال ده قولي موال تاني، فتاني يوم من البرنامج كنت حديث الشارع".


أكد القاسم أنه نشأ في ظروف صعبة إلى حد ما، قائلاً: "كنا ٩ شباب وبنتين، عيلة كبيرة، ووالدي كان يشتغل الليل والنهار عشان نكون مستورين وعايشين".

وأضاف القاسم: "كنت أنا وأخواتي قريبين من سن بعض، واشتغلنا مع بعض وتعبنا على أنفسنا".


وعن حبه لآلة العود قال: "لولا العود مكنتش بانت موهبتي، ودخل العود بيتنا سنة 1979 وأنا مواليد سنة سبعين يعني كان عندي ٩ سنين، وكنت بسرق العود من أخى الكبير وهو كان بيخاف عليه، وتأثرت كثيرا في بداياتي بفريد الأطرش ومقطوعاته".

وعن كواليس لقائه بالموسيقار الراحل سيد مكاوي، وذلك عندما جاء من سوريا للقاهرة للغناء أمامه، قال مجد: "أول ما غنيت قدام سيد مكاوي (نشزت) صوتي كله بقى نشاز والعود كان بيخبط، وصوتي مش طالع".


وتابع: "ناداني سيد مكاوي وقالي يا معضاد (وهو اسمي الحقيقي) اتقالي صوتك هايل مالك، لكني في الحقيقة كنت خايف ومكسوف وأنا قدام الناس، فقلت لنفسي ايه اللي بتعمله ده دي فرصة عمرك ده سيد مكاوي اللي لحن لأم كلثوم، فغمضت عيني وقلت لنفسي غني عشان سيد مكاوي يسمعك".