عنبر: تعرضت لمساومات من أجل دخول الوسط الفني في بداياتي

القاهرة - "لها" 07 أكتوبر 2023

كشفت الفنانة عنبر أنها تعرضت في بداية مشوارها الفني لمساومات من أجل دخول الوسط الفني، مؤكدة أنها رفضت أن تتنازل، مشيرة إلى أن موهبتها سبب وقوفها أمام كبار الفنانين والمخرجين.

وأشارت عنبر، إلى أنها تعرضت لبعض المساومات في بداية مشوارها الفني كحال أي فنانة تتمتع بملامح جذابة، مؤكدة أنها لم تقدم أي تنازلات أمام هذه المساومات من أجل كرامتها، موضحة: "اللي تعرضت له حاجات زي أي فنانة جديدة بتدخل الفن شكلها حلو، حد مُلفت، وحاجات كتير وأكيد الناس تعرف الحاجات دي زي إيه، من تعليقات سخيفة، حد يعرض شيء مقابل شيء".

وأضافت: "لو الفن كدا ميلزمنيش، لإن الإنسان شوية كرامة لو تنازل عنهم يبقى ملهاش لازمة، ولو أنا مش موهوبة يبقى أقعد في بيتي لكن الحمد لله أنا شغلي والنجوم اللي وقفت قدامهم والمخرجين اللي اشتغلت معاهم زي دكتور سمير سيف، والأستاذ الكبير محمد صبحي، وأكيد لو أنا معنديش موهبة مكنتش اشتغلت مع الأسماء الكبيرة دي، وأي حد بيختار طريقة.

وقالت عنبر إن الجمهور يقيس الثراء على الفنانين السوبر ستار فقط، مشيرة إلى أن هناك الكثير من الفنانين، وضعهم أسوأ من وضع المواطن العادي، مضيفة: "مش كل الفنانين بتاخد ملايين، فيه فنانين بتمر بظروف أسوأ من المواطن العادي، ممكن يوم يبقى معاه جنيه ويوم تاني يبقى معهوش وبيعيش وعادي".

يذكر ان آخر أعمال عنبر كان مسلسل "عفاريت عدلي علام"، مع الزعيم عادل إمام، والذي عرض في موسم رمضان 2017، وشارك في العمل كل من: هالة صدقي، غادة عادل، أحمد صلاح حسني، عزت أبو عوف، محمد ثروت، كمال أبو رية، مي عمر، لطفي لبيب، حنان يوسف، وغيرهم.