بالفيديو - بدرية طلبة تردّ على منتقدي محادثتها مع قناة إسرائيلية

القاهرة – "لها" 25 أكتوبر 2023

نشرت الفنانة بدرية طلبة عبر حسابها الخاص في "إنستغرام" بثاً مباشراً ردّت من خلاله على منتقدي نشر محادثتها مع إحدى القنوات في إسرائيل لحضورها حفل "اليوم الوطني الإسرائيلي".

وقالت بدرية في البث المباشر: "مش هطلع في مداخلة مع حد ولا هردّ على حد، وبالنسبة للمشككين هوضّح الموضوع يمكن الشات مش مبين حاجة... لقيت رقم بيكلّمني معرفتش الرقم ده منين لقيت واحدة بتقولي عايزني في حفلة، وردّيت باللي يرضي ضميري مش محتاجة إني أطبّل دي بلدي".


وأضافت: "غلط إني أنزل شات، لأني بسافر دول وممكن يكون جنبي واحد إسرائيلي، وبتطاولوا على أنغام وبتهاجموا أنغام على إيه؟ أنتوا عار عليكم تكلموا فنانة مصرية والفنانة تديكم فوق دماغكم... اللي بيشكك في كلامي ده واطي... أنا لا محمد صلاح ولا محمد رمضان اللي بقوا عالميين... وأنغام أستاذة حتى لو أصغر مني سنّاً".

واختتمت بدرية طلبة حديثها قائلةً: "اللي دخلوا استخفّوا عملتلهم بلوك... ولما باسم يوسف طلع ظبطهم كنا فرحانين ومبسوطين، واللي يقدر على حاجة يعملها... أنا عرّضت نفسي للخطر".

وكانت بدرية طلبة قد كشفت عن تلقيها رسالة في آذار (مارس) الماضي من قناة إسرائيلية، تدعوها فيها لحضور "اليوم الوطني الإسرائيلي"، 25 نيسان (أبريل) الماضي، ونشرت الرسالة التي تلقتها لحضور الدعوة في إسرائيل والتي تشمل السفر والإقامة، مقابل أجر يصل إلى نحو مليون جنيه.