خالد عليش يتّهم طليقته بابتزازه وهي تردّ

القاهرة – "لها" 16 يناير 2024

كشف الفنان خالد عليش، من خلال منشور عبر حسابه الخاص في "فيسبوك" تفاصيل تعرضه للابتزاز من طليقته ميرهان عمرو، حيث أشار إلى أنها تطالبه بدفع مبالغ كبيرة من المال، مؤكداً أنه ملتزم بسداد كل مستحقات ابنته، ومع ذلك تبتزّه طليقته.

وقال خالد عليش في منشوره: "حسبي الله ونِعم الوكيل، من 1-9-2020 وقت الانفصال بيني وبين أم طفلتي وأنا ملزم بكل النفقات والأجور المتفق عليها، ومصاريف الدراسة واللبس المتفق عليه وقت الانفصال مع الاختلاف في بعض الزيادات، ومنها المبالغة في التمارين الرياضية، بتمرن البنت 7 رياضات مختلفة (دي مش مبالغة ده رقم حقيقي)، وبالرغم من أني مش بعرف أشوف بنتي بالشكل المتفق عليه، بس مستحيل أتأخر في التزاماتي، وأبعت بالتحويلات البنكية، وبالمناسبة مبالغ كبيرة أنا وافقت عليها وما اعترضتش عشان محدّش يقول بتاخد ملاليم".

وأضاف: "المحامي يقولي لازم إنذار رسمي، أقوله مفيش داعي كدة كدة أنا هدفع خليها تاخد الفلوس في حسابها بكل أريحية، مفيش داعي للبهدلة، من كم شهر لقيت دعوى حبس إني مش بدفع النفقات، استغربت وقولت يمكن عشان اللخبطة بس وكمّلت دفع في البنك عادي حتى أكتوبر 2023 عبيط بقى ومعايا ما يثبت ذلك في التحويلات البنكية".

واختتم خالد عليش منشوره بالقول: "قبل الجلسة النهاردة قعدنا ودياً بوجود المحامين، واتطلب مني مصاريف أخرى وتم ابتزازي بطلبات أخرى مُبالَغ فيها مقابل الاعتراف باستلام المبالغ دي، واختلفنا بس في شهر واحد محسوب غلط، قُلت لو رسيت على شهر مش مشكلة بسيطة، دخّلت المحامي الخاص بيها، ومحضرتش أمام المحكمة، وهو قال إحنا مخدناش منه حاجة، ودي تحويلات أخرى بينهم ملهاش علاقة بالنفقات، والمحكمة هتطلب مني أدفع الفلوس مرة تانية، أنا مستحيل كنت أصدق إن ده يحصل، بس القانون لا يحمي المغفّلين... الحمد لله وحسبي الله ونِعم الوكيل، والحق هيرجع هيرجع، بس أديك شُفت معادن الناس الحقيقي".

وأعادت ميرهان عمرو نشر ما قاله طليقها خالد عليش، عبر خاصية القصص المصورة الملحقة بحسابها الخاص في "إنستغرام"، وعلّقت عليه قائلةً: "ربنا يعوّضك يا ابن الأصول يا متربّي".