علاء مرسي يكشف تفاصيل حالته الصحية وزيارة محمد هنيدي له

القاهرة – "لها" 12 فبراير 2024

كشف الفنان علاء مرسي عن حالته الصحية بعد تعرّضه لوعكة صحية خلال الأيام القليلة الماضية استوجبت خضوعه لعملية جراحية في القولون.

وقال علاء: "اللي حصلي محنة علشان ربنا يعرفني إن محبة الناس غالية ولازم الشخص يكون قد مسؤوليتها وعلى قدر من الوعي، الحمد لله المرض ممكن يكون محنة لكنه بيتحول لمنحة من الله عز وجل، وأنا حلو جداً وماما حلوة وكل حاجة حلوة".

وعن تفاصيل زيارة الفنان محمد هنيدي له في المستشفى، قال مرسي: "أنا اكتشفت إني في نعمة كبيرة ومش حاسس بيها ومحبة الناس كنز غير عادي والصحاب دول في كفة لوحدهم، محمد هنيدي قطع التصوير علشان يجيلي في المستشفى وجالي مرة تانية بالليل، الموضوع ده علّمني درس إننا لازم نتمسك ببعض".

وكشف علاء مرسي تفاصيل أزمته الصحية فقال إنه خلال تصوير مسلسل "عتبات البهجة" مع الفنان يحيى الفخراني شعر بألم شديد في بطنه، وزادت حدة الألم بعد عودته الى المنزل، فنقلته أسرته على الفور الى أحد المستشفيات حيث أكد الأطباء أنه يعاني مشكلة كبيرة في القولون.

وأكد أنه تماثل الى الشفاء لكنه لا يزال يأخذ الأدوية والحقن، مضيفاً: "أصعب حاجة الحقن لأني بخاف منها وفضلوا يسيطروا عليا والأمور حلوة والحمد لله... وأنا في حالة سعادة بالغة بسبب زيارة أشرف زكي ومحمد إمام".