مشاجرات بين النساء والرجال بسبب فنان مصري! من هو؟ وماذا فعل؟

هاني عادل,فايس بوك,مشاجرات

القاهرة (لها) 25 يونيو 2015

انتشرت مؤخراً صورة للفنان هاني عادل، يوجه رسالة إلى جمهوره عن طريق لافتة يمسكها ومكتوب فيها: "ربوا أولادكم على أن احترام البنات رجولة".

الأمر الذي اعتبره قاعدة عريضة من الجمهور "لافتة إنسانية أخلاقية"، فكانت الصورة الأكثر انتشاراً على "فيس بوك".

في المقابل نشبت خلافات بين رواد موقع التواصل الاجتماعي بين مؤيد ومعارض لـ"لافتة" الفنان هاني عادل، علق شاب قائلاً: "الأهم أن تربوا بناتكم على أن الاحتشام يزيد الأنوثة"، فردت واحدة قائلة: "لكل واحد بيقول ربوا بناتكوا على الاحتشام.. حضرتك لو الحكاية حكاية احتشام، بنت لابسة مريلة بيتحرشوا بيها ليه، حتى المنتقبة اللي مش بيكون باين منها غير عينيها بيتحرشوا بيها ليه، الحكاية حكاية مبدأ وتربية".

استمرت التعليقات على الصورة، التي جاءت في صورة مشاجرات بين الرجال والنساء، كلٌ متعصب لجنسه ويدافع عنه.

فقال أيمن المصري: "وربوا بناتكو على أن لحمهم حاجة غالية احفظوها"، فعارضته رحمة رائر: "العيب في الدماغ لو اللبس هو السبب ليه المنقبه بيتحرشوا بيها ويعاكسوها ويبهدلوها، واللي بتلبس جيبة ليه بردو بيعملو فيها كده؟.. العيب في دماغ الرجال مش دماغنا.. اللبس حرية شخصية، لأن كل بنت أهلها بيشفوها وهي نازلة من البيت.. عايزين نكون بلد متحضرة ومفيهاش قلة أدب، أنا بجد نفسي أكون عندي ثقه بالشباب، ولو 10 في المية، نفسي أنزل وأنا عارفه أن بلدي فيها رجالة، لو وقعت في الشارع هما إلى يستروني، مش يصوروني وينزلوا الفيديو على النت".