للمرة الثالثة.. إصابة سالي عبدالسلام بفراغات في شعرها

القاهرة – (لها) 20 مايو 2020

أعلنت الإعلامية سالي عبدالسلام، معاناتها للمرة الثالثة في خلال عامين من مشاكل صحية وفراغات بالرأس، بعد نجاحها في معالجة بقع خالية من الشعر ظهرت برأسها، منذ أشهر، الأمر الذي يجبرها على العودة للكورتيزون وحقن الرأس دون مُسكنات أو بنج كعلاج للمشكلة، وذلك خلال ساعات الصيام بشهر رمضان.

ونشرت عبر حسابها الرسمي على "إنستغرام" تقول: "للمرة الثالثة يارب، المناعة وشعرى وأماكن فاضية تماماً فجأة في يوم والكورتيزون وحقن الرأس من غير مسكن في الصيام وممنوع بنج يا الله".

وتابعت: "بعد ما ابتديت أظبط على قد ما أقدر آثاره الجانبية البشعة وأحاول تاني بعد كل وقعة ملحقش أفوق، كذا حد قالي من الناس اللي قلوبهم حلوة إن ربنا يبتليك في أكتر حاجة بتحبها ليختبرك.. وفعلاً حقيقي سبحانك اللهم لا تحملنا ما لا طاقة لنا به، اللهم أعفو عنا وراضينا يا رب".


وقدّمت نصائح حول أهمية الابتعاد عن الضغوطات النفسية قائلة: «ابعدوا عن الناس اللي بتضغط عليكم تحت مسمى الحب وبيستغلوكم، أي شغل فيه ضغط وعلى صحتكم ابعدوا عنه، بقول لنفسي معاكم عشان كنت فاكرة أن جسمك ممكن تضحك عليه وتمثل أنك مبسوط أو أنك جامد أوي تستحمل أي ضغط».

أضافت: «لو هنخسر كل حاجة ونكسب صحتنا يبقى كسبنا، يا رب أبعد عنا المنافقين وكل مصدر ضغط وزعل أو عقاب أي حد يحملنا فوق طاقتنا كاره مش محب».

وردّت عليها الإعلامية ريهام سعيد: «ماتمثليش أنك مرتاحة عشان هاتتعبي جدًا بعدين أسأليني أنا، ربنا يشفيكي حبيبتي ويراضيكي».