بعد تعليق ابنة رجاء الجدّاوي... رانيا محمود ياسين تكشف هذه التفاصيل عن مرض والدها

23 أكتوبر 2020

تطرّقت الفنانة رانيا محمود ياسين إلى قضية مرض والدها مجدداً وكشفت حقيقة حالته قبل وفاته، وجاء ذلك في معرض ردّها على متابِعة على حسابها الخاص في تطبيق الصور والفيديوهات "إنستغرام". ولهذه الغاية كتبت: "أبويا كان عنده الله يرحمه درجة خفيفة من درجات الزهايمر بمعنى إنه كان عنده ضعف في الذاكرة القريبة لأنه لآخر لحظة فاكرنا كلنا، عارف هو مين بيعرب الكلمة لو سمعها غلط يقول الصح بتاعها".

وأضافت: "وعلشان كده اميرة (المتابعة) يا حبيبتي وطنط رجاء الله يرحمها فرحت وبكت لما لقيته عارفها لأن الناس كانت فاهمة إن المرض متمكن منه وده مش عارف حدو مش حقيقي خالص. والمرض عمره ما كان عيب ولا حرام. الله يرحمه ويغفر له ويسكنه فسيح جناته وده لتوضيح فقط ودعوله ودعولي يربط على قلبي وقلب اسرتي كلها".

ويأتي هذا بعد تعليق أثار الجدل لأمينة مختار ابنة الفنانة الراحلة رجاء الجدّاوي على وفاة الممثل القدير وبعد انتشار أخبار تشير إلى خلاف بينها وبين رانيا. وهو ما أوضحته مختار في وقت لاحق حيث نفت ما نُشر عبر المواقع عن انفعال الأخيرة أثناء استقبالها لها في عزاء الراحل وكتبت على حسابها في "فيسبوك": "من كام يوم اتكتب إن في خلاف بيني وبين صديقتي رانيا محمود ياسين وده ملوش أصل من الصحة وتداولوا بعض الفيديوهات من العزاء وكان يبدوا فيها إن رانيا منفعلة لكن الحقيقة إن رانيا كانت منفعلة علشاني مش عليا وأنا ورانيا لسه قفلين مع بعض التليفون وبنسأل بعض وهو إيه اللى بيحصل ده".