انتقادات لمهرجان القاهرة السينمائي بسبب ملاحظة من رانيا محمود ياسين

04 ديسمبر 2020

وجّهت الفنانة المصرية رانيا محمود ياسين ملاحظة إلى الجهّات المنظّمة لـ"مهرجان القاهرة السينمائي الدولي"، وتساءلت من خلال حسابها الخاص على تطبيق الصور والفيديوهات "إنستغرام" عن سبب عدم عرض أعمال وإنجازات لكبار النجوم، وفي هذا السياق كتبت: "عايزة أقول ملحوظة بخصوص مهرجان القاهرة السينمائي بس يا رب ما يتاخد الكلام على إني بهاجم، أنا بقول ملحوظة استوقفتني وبس".

وأضافت: "ليه في الافتتاح الحفلة النهار ده لم يتم استعراض نجوم وأفلام السينما المصرية الي عمرها أكثر مائة عام؟ ليه كل الي بيعرض على شاشة السينما العالمية وبس وده مهرجان القاهره السينمائي (القاهرة)".

وتفاعل معها الكثير من المتابعين الذين عبّروا عن تأييدهم لوجهة نظرها وانتقدوا ما اعتبروه نقصاً في برنامج المهرجان، ومما جاء في تعليقاتهم: "والله يارانيا انا كمان قلت كدا. استغربت جدا. و كمان استوقفني ان ازاي ازاي ميتجبش سيرة محمود ياسين ياجماعة" و"كلامك صح يا خسارة على زمن الفن الجميل" و"مهرجان. استعراض الفساتين ودعاية الماركات. صراحة انقهرت." و"معاكي حق يا رانيا والمفروض الفنان العظيم محمود ياسين هو رمانة الميزان في تاريخ السينما رحمة الله عليه".