راغب علامة: هيفاء وهبي تقدّمت بالعمر... وأحلام لا تجيد دورها كحَكم ولكن "بتسلّيني"

01 أبريل 2022

حلّ النجم اللبناني راغب علامة ضيفاً على برنامج تقدّمه المذيعتان سارة المنذر ومنة عامر عبر أثير راديو "إنرجي"، حيث رأى أن النجمة هيفاء وهبي تقدّمت في السنّ، وأن الفنان الكبير الراحل ملحم بركات غار منه، وأن النجمة الإماراتية أحلام لا تُحسن الاختيار كعضو في لجان تحكيم برامج المواهب.

وقال علامة: "لو هعمل سوبر ستار على مزاجي هختار صوت أمال ماهر وشخصية ماجدة الرومي وشكل هيفاء وهبي بس مش دلوقتي من 10 سنين وذكاء عمرو دياب". وأضاف: "في نجوم بخجل من وجودهم على الساحة الغنائية لكن قدروا بذكائهم يفرضوا نفسهم... لا صوت ولا شكل لكن قدروا يصنعوا شيء من اللاشيء".

وفي سياق آخر، قال راغب: "بحب سعد لمجرد كفنان... حياته الخاصة حاجة تانية... في عليه قضية ممكن يكون مذنب أو بريء".

وأشار إلى أوقات سماعه أغاني أهم رموز الأغنية العربية، بالقول: "وأنا مكتئب بحب أسمع فيروز... وأنا سهران بحب أسمع أم كلثوم... وأنا بلعب رياضة مش بحب أسمع مزيكا".

وعن برامج المواهب التي شارك فيها، قال علالمة: "شايف إن كل الحكام اللي شاركوا معايا في برامج المواهب بيختاروا صح إلا أحلام بس بحب تكون معايا بتسليني... هي طيبة".

ورداً على سؤال حول غنائه باللهجة المصرية، أجاب: "في فترة من الفترات من كتر نجاح أغنياتي المصرية بعض النجوم في لبنان ومنهم ملحم بركات عملوا عليا حملة لسحب الجنسية اللبنانية مني... وهو مسكين الله يرحمه كان نفسه ينجح في مصر ومانجحش، رديت على هجوم ملحم بركات عليا بسبب غنائي كتير باللهجة المصرية بإني قولت لو بتعتبر غنائي باللهجة المصرية خيانة فأنا اتشرف بهذه الخيانة".

وعن قرارات نقابة المهن الموسيقية، قال راغب علامة: "النقابة بتعمل شغلها لكن في الوقت اللي احنا فيه ده القرارات دي مش هيبقى ليها نتيجة". وأضاف: "معرفش ويجز موصلش عندي لسه... من الأغاني اللي بحبها "الغزالة رايقة" و"سكّر محلي"".