بالفيديو - زينة تتحدث عن الضغوط النفسية والجسدية التي عاشتها وتحتقر هؤلاء

26 سبتمبر 2022

حلّت النجمة المصرية زينة أمس ضيفةً على الإعلامي عمرو أديب في برنامج "الحكاية"، وتحدثت عن أعمالها الفنية وتفاصيل خاصة بحياتها الشخصية، وأعطت رأيها في الكثير من الأمور,

وأكدت زينة أنها ترفض مقولة "الست ماتقدرش تعيش من غير راجل"، فقالت: "أكره هذه الكلمة وابتعدت عن إحدى صديقاتي بسببها، لأنها تزوجت بعد طلاقها بفترة قصيرة، وعندما سألتها عن السبب كانت إجابتها ما أقدرش أعيش من غير راجل". وأضافت: "أنا أحتقر كل من تقول هذه الكلمة، اخدمي نفسك، إحنا بني آدمين نقدر نشتغل وننتج، ومحدش يتحكم فينا وتقدري تفكري إنتي عايز إيه".


وحول وجود زوج في حياتها يصرف عليها، قالت زينة: "الحمد لله الواحد بصحته، ويقدر يخدم نفسه ويساعد ولاده، وممكن الزوج يطلع بخيل أو كسلان، ونبقى بنخدمه هو والعيال، إحنا مش ناقصين".

وتحدثت زينة عن الضغوط النفسية والجسدية التي واجهتها أثناء تصوير مسلسل "الليلة واللي فيها" قائلةً: "الموضوع كان صعب لدرجة إنه أثر على ضربات قلبي أثناء التصوير، وكنت بقول للمخرج هاني خليفة إني تعبانة ومش قادرة أكمّل، لكن كان بيصمم إننا نعيد". وتابعت: "في يوم قمت من النوم قلبي بيدق بسرعة وكنت بموت، ودخلت المستشفى وخدت أدوية عشان أهدّي نفسي شوية".


وأكدت زينة أنها سعيدة جداً بالمسلسل، حيث قالت: "كنت حاسة إن في سكاكين محطوطة على رقبتي بالعمل ده، يا إما أندبح بيها يا إما ربنا ينقذني من الشر اللي حواليا وينصرني، والحمد لله ربنا مافرحش حد فيا". وأضافت: "لما جالي المسلسل مسكت فيه بإيديا وسناني، لإنه كان طوق نجاة، يا إما أكمل في التمثيل يا إما أشوف شغلانة تانية، ومكانش في حاجة تقدر تنقذني غير إنه يكسر الدنيا".

يُذكر أن مسلسل "الليلة واللي فيها" يُعرض عبر منصة شاهد vip، وهو مؤلف من 6 حلقات، ويشارك زينة في بطولته: محمد شاهين، سماح أنور، علاء مرسي، وعدد آخر من الفنانين الشباب. وهو من تأليف محمد رجاء، وإخراج هاني خليفة.