عفاف رشاد: الفن لم يعطني حقي والجيل الجديد "كلهم شاطرين"

القاهرة – "لها" 05 أكتوبر 2023

تحدثت الفنانة الكبيرة عفاف رشاد عن مشوراها في الفن، مؤكدةً أن الفن لم يعطها حقها، لكنها تشعر بالرضا التام عن مشوارها وعن كل ما قدمته من أعمال فنية لجمهورها.

وقالت عفاف: "أنا شايفة إني مش واخدة حقي في الفن خالص، بالفعل أعمالي موجودة والناس عارفاني وفيه أعمال كتير بتتعرض عليا، والحمد لله موجودة بشكل كبير، بس المشكلة مش فيا كشخصي ولكن في الجيل الجديد اللي دخل علينا وكلهم شاطرين". وأضافت: "الناس حقها تشوف وجوه جديدة، والشغل ده رزق من عند ربنا، وأنا لو ليا نصيب أشتغل هشتغل، وبكون مبسوطة جداً لما بيتعرض عليا عمل جديد وبحس إني موجودة".

وأردفت بالقول: "أنا عندي رضا تام وبقول الحمد لله في اللي أنا قدمته، ومبسوطة إني عملت نفسي بنفسي ومحدش ساعدني، وده شيء بيشرفني وبيبسطني وبيريحني نفسياً أكتر، وبتبسط بأي عمل بيجيلي وبقدمه بسلاسة، يهمني العمل يعجب الجمهور والناس حباني لكن مش فارق معايا عملت عمل زي عملت 100".

وكانت الفنانة عفاف رشاد قد شاركت في مسلسل "تحت الوصاية" للفنانة منى زكي، والذي عُرض في موسم رمضان الماضي، وضم عدداً كبيراً من الفنانين، أبرزهم: دياب، نسرين أمين، مها نصار، خالد كمال، رشدي الشامي، وغيرهم من الفنانين، وهو من تأليف خالد دياب وشيرين دياب وإخراج محمد شاكر خضير.