زوجة أمير طعيمة تتّهم هذا النجم بالتسبّب في خراب بيتها.. وهو يردّ ويوضح

القاهرة – "لها" 31 أكتوبر 2023

بعد الاتهامات التي وجهتها جيني طعيمة، للفنان أكرم حسني بأنه السبب في خراب بيتها وانفصالها عن زوجها الشاعر أمير طعيمة، رد الأخير على ما نشرته طليقته من الهجوم على أكرم، وكتب على صفحته الشخصية على "فيسبوك"، قائلاً: "أنا منفصل رسميا من شهرين وكنت منتظر الإعلان الرسمي لحين الانتهاء من بعض الإجراءات القانونية اللي كنت أتمنى إنها تتم بشكل ودي حفاظا على مصلحة أولادي ورغبة مني إن الأمور تتم بشكل يليق بعشرة سنين طويلة وللأسف لمّا ده ما حصلش الطلاق وقع".

وأضاف طعيمة: "فيما يخص إقحام اسم أخويا وصديقي الفنان أكرم حسني: أولا مش أكرم أول ولا آخر حد هييجي اسمه بالباطل وده للأسف كان متوقع بس بما إن الهجوم منها دلوقتي على أكرم فعايز أقول التالي:


وقال: "أكرم ملوش أي صلة بالطلاق وبالعكس لما عرف من مدة إني هاخد الخطوة دي نصحني ماعملش كده لمصلحة أولادي. كذلك كصديق وكفنان هو من أنضف الناس اللي اتعاملت معاهم وأشهد ربنا إني عمري ما شفت منه غير كل خير واحترام".

وأضاف: "أكرم مش طرف مباشر أو غير مباشر في الطلاق، طلاقي لأسباب أكيد مش مكانها الفيس بوك ولا تخص أحد غير الطرفين، مفيش حد في الدنيا بيطلق إلا لأسباب تخصه. وأكرم ما عملش هاك لحسابها والكلام ده ربنا عالم إنه غير صحيح".

واختتم طعيمة: "أنا راجل موجود في الوسط الفني بقالي 26 سنة وأعتقد إن عمر ما حد سمع ليا حس ولا دخلت في مشاكل مع قريب أو غريب ومكنتش اتمنى اكتب البوست ده بس بما ان الكلام طال ناس ملهمش ذنب وجب عليا تحمل المسؤولية والرد، وما زلت بتمنى ما اضطرش أرد في يوم آخر على هجوم آخر على أي شخص لمجرد إنه صديق وبيتعامل معي فنيا.. ما زلت بتمنى من زوجتي السابقة ترك مساحة من الود عشان بنا أولاد وربنا بيقول: (وإذا طلقتم النساء فبلغن أجلهن فأمسكوهن بمعروف أو سرحوهن بمعروف) وده اللي بحاول فيه من البداية وهحاول فيه للنهاية، ربنا يهدي الجميع".

وجار ردّ الشاعر المصري بعد منشور طليقته جيني التي كتبت في منشور قائلة: "أكرم حسني سبب رئيسي في خراب بيتي التفكير ده وصاحب الفكرة دي والقعدات اللذيذة اللي أنا رفضتها وهرفضها وبرفضها".

وأضافت: "أنا بيتي قائم من 16 سنة محدش لا زعزعه ولا قرب منه ودي نتيجة إنك

وأضافت زوجة أمير طعيمة: "أنا بيتي قائم من 16 سنة محدش لا زعزعه ولا قرب منه ودي نتيجة إنك تدخل ناس بيتك معاهم ناس بتسمم أفكارهم. استقرار بيتي فوق أي اعتبارات يا أكرم ولو أنت هديت بيتك لأسباب القريبين عارفينها ما تسممش أفكار زوجي زيك ولو إنها خلاص انتهت.. يا رب تكون مرتاح أنت وهو..."، إلا أن جيني قامت بعدها بحذف المنشور.