أسما شريف منير تعبّر عن مشاعرها بعد طلاقها: " أكيد زعلانة" ونصائح للمطلّقات

09 أبريل 2021

بعد إعلان انفصالها عن زوجها الفنان محمود حجازي، حرصت البلوغر وخبيرة التجميل المصرية أسما شريف منير على أن توجّه رسالة مفيدة إلى متابِعاتها، وخصوصاً المطلّقات اللواتي عشن تجربة مماثلة، وذلك من خلال فيديو نشرته على حسابها الخاص في تطبيق الصور والفيديوهات "إنستغرام" وكتبت تحت عنوان "نصيحتي": "أنا بشر بتألم بزعل بعيط... بس برده ربنا اداني طاقة إيجابية واداني نعم كتير منها انتو وحبكم ليا ودعواتكم ليا... والشهرة اللي ربنا ادهاني برده كون أبويا (أعظم أب ربنا يحفظه ويخليهولي ويبارك في عمره) تعب في مشواره وده سهل وجودي ومعرفة الناس بيا".

وأضافت: "أول مرة انفصلت واتكلمت في موضوع طلاقي ساعدت ستات كتير إنهم يحسوا إنهم مش لوحدهم وإنهم ممكن يوقفوا على رجيلهم تاني... ولما تجوزت كنت مطلقة ومعايا بنت حسوا إنه في أمل وإنهم مش معيبوبين ولا ناقصهم حاجة عشان يستخصروا في نفسهم السعادة... المجتمع بيصعب الأمور على المطلقة أو الأرملة أو الست اللي تأخرت في الجواز... وحالياً وبعد القصة اللي ادت ناس كتير أمل ناسي كتير بعتتلي إن الخبر خلاها تحس بيأس وفي ناس أحبطت".

واختتمت بالقول: "وده وقفني لحظة كده وحسيت بمسؤولية... بعد اللي حصل أكيد زعلانة واي فراق بيكون وجع وبيسبب فراغ... بس ساعات بيكون سيناريو رباني لسبب أكبر مننا أحنا مش فاهمين ليه دلوقتي بس نفهم قدام".

وأسدت أسما الكثير من النصائح إلى السيدات اللواتي واجهن مشكلة الطلاق، داعيةً إياهنّ إلى التحلّي بالشجاعة والمضي قُدماً إلى الأمام، ومؤكدةً أن أي فشل يمكن أن يكون بداية للنجاح.